Поиск по сайту

Статистика

Просмотры материалов : 7420517
Авторские материалы для развития навыков устной речи в формате ЕГЭ (тема «Дома»)
Содержание - Иностранные языки

Дзикун Татьяна Анатольевна, учитель английского языка МБОУ СШ №41 г. Ульяновск. 
Методическая разработка материалов для развития навыков устной речи на среднем этапе обучения. Цель заданий – создать условия для формирования у учащихся навыков монолога, диалога, описания фото, сравнения двух фотографий. Разработка предназначена для учащихся 6х классов, изучающих английский язык по УМК М.В.Вербицкой.


Дата публикации: 31.05.2018


Материалы для развития навыков устной речи в формате ЕГЭ

(тема «Дома»)

Качественная подготовка учащихся к сдаче устной части ЕГЭ по английскому языку продолжает оставаться злободневной проблемой. Как сделать эту подготовку успешной? Когда нужно начинать работу, на что обратить особое внимание и каким упражнениям отдать предпочтение? Этим вопросом задается каждый практикующий учитель. Специальная, целенаправленная подготовка к устной части ЕГЭ по английскому языку может помочь нашим ученикам качественно и эффективно подготовиться к экзамену, избежать стрессовых ситуаций и обидных ошибок и получить максимум баллов.

Устная речь отличается от письменной и имеет свою специфику, которая выражается в организации устного текста, стиле и языковом оформлении, а также в видах и особенностях речевых продуктов. Устная речь всегда обусловлена речевой ситуацией. Конечной целью обучения устной речи является владение учащимися умениями неподготовленной спонтанной речи в рамках тем и ситуаций, предложенных в школьных стандартах и примерных программах.

Подготовка к ЕГЭ в процессе обучения не является самоцелью, это один из аспектов формирования иноязычной коммуникативной компетенции. Материалы, предлагаемые вашему вниманию, составлены в формате заданий устной части ЕГЭ по английскому языку. Они помогают развивать навыки устной речи школьников и постепенно готовить их к экзамену.

Homes and houses

1.Условныйдиалог-расспрос.You are going to take part in a conversation. You have to answer six questions. Give full answers to the questions.

 

Teacher: Do you live in a house or in a flat?

Student: __________________

Teacher: How many rooms are there in your house?

Student: _______________________

Teacher: What is your favourite place in your house?

Student:  _______________________________

Teacher: Have you got your own room?

Student: ________________________

Teacher: Is there a wardrobe in your room?

Student: ___________________________

Teacher: What colour are the curtains in your room?

Student:  _______________________________

 

 

2.Условныйдиалог-расспрос.You'd like to get more information about your English pen friend’s house. In some minutes you are to ask five direct questions to find out the following:

 

1)If he lives in detached or semi-detached house

2)If the house is big

3)Number of floors

4)His favourite room in the house

5)If he likes his house

Exercises

1.Make up questions from these words.

1.behind, a garden, there, is, the house?

2.live, you, do, where?

3.cozy, kitchen, your, is?

4.doors, your, what, colour, are?

5.You, room, have, got, your, own?

 

2.Translate some sentences from Russian into English.

- Моя семья живет в небольшой квартире.

- В этом доме 5 этажей.

- Кухня – мое любимое место в доме.

- К счастью, у меня есть своя комната

- Мне очень нравится моя комната.

 

 

3.Описаниефото. Describing of the pictures. Imagine that these are photos from your photo album.

Exercises

1)Read the ladders as quickly as possible

house                                                    flat

her house                                                his flat

her big house                                          his cozy flat

her big comfortable house                     his nice cozy flat

her big comfortable detached house       his small nice cozy flat

 

2)Choose one photo to present to your friend.

 

I have chosen photo number 1.

1.I took this photo/picture last summer (winter, spring, autumn)

2.In the photo/ picture you can see … ( a house ?)

3.My … lives there. You know we are close to each other.

4.I think, his/her house is rather … (new, old, comfortable, cozy)

5.In the centre (foreground, background) of the picture we can see …

6.I would like to live in this house with great pleasure.

7.That is all I want to tell you about this photo/picture.


alt

 

                                  

 

4.Сравнениефото. Study the two photographs. Compare and contrast the photographs:

 

Exercises

1)Divide the expressions into 2 columns: common and opposite. Add your own ideas.

 

Kind of house, place of action, gardens, time of the year

 

2)Find synonyms to the words and word combinations.

 

To my mind

tiny

small

road

comfortable

In my opinion

street

convinient

 

 

 

I would like to compare 2 pictures.

1.Both these photos show English …

2.In the first picture we can see … (a detached, a semi-detached, a terraced) house.

3.There is a … … in front of it.

4.The time of the year is probably …(winter, spring, summer, autumn)

5.In the second picture there is … (a detached, a semi-detached, a terraced) house.

6.In the foreground we can see a lot of ….

7.In my opinion it is happening … (in winter, spring, summer, autumn).

8.Both these photos have … in common. But the seasons are quite different.

9.That is all I want to say about it.

 

 alt

 

 

 

5.Тематическоемонологическоевысказывание.You are going to give a talk about room of your

 

Remember to say:

-         if you have your own room;

-         what room you ‘d like to have.

I am going to give a talk/ about room of my dream. To my mind,/ it is interesting/ to talk about it.

We live/ in a typical block of flats /on the second floor. There are three rooms /in our flat.

Unfortunately/ I haven’t got my own room. I share it /with my elder sister.

I want to have the own room/ very much. A room of my dream /is light and cozy. There is a big window in it. On the walls/ there are posters /of my favourite stars. And,/ certainly,/ there is a place for my cat in it.

To sum up, /having the room of my own /is very important. It helps us/ to feel independent.

 

Exercises

1)Find and read the words with the sounds which are not typical for the Russian Language.

[w] -               [θ] -                 [ð]  

Упражнения для органов речи.

-      Сильно округлите и выпятите вперёд губы. Продувайте воздух в образовавшееся круглое отверстие.[w] -

-      Выпятите губы, затем быстро разведите их в стороны. Повторите упражнение несколько раз. [w] -

-      Просуньте язык между зубами и продувайте воздух. Следите за тем, чтобы язык не был напряжён, а губы не касались краёв языка.[θ][ð]  

-      Просуньте язык между зубами, а затем быстро уберите его. Проделайте это упражнение несколько раз.[θ][ð]  

 

2)Read the underlined words on transcription

[tɪpɪk(ə)l], [ʌnˈfɔːtʃ(ə)nətli] , [lʌɪt], [kəʊzi], [feɪv(ə)rɪt], [ˈsɜːtnli ],

 

 

3)The types of reading

Найдите в тексте примеры чтения ударных гласных букв по 4 типам

 

4)Sense fragments

Прочитайте текст, соблюдая деление предложений на смысловые отрезки.

 
РОСКОМНАДЗОР
РОСКОМНАДЗОР