Знамцева Вера Владимировна, учитель английского языка, МБОУ СШ №41 города Ульяновска. Урок предназначен для учащихся 8 классов. В уроке представлены разнообразные упражнения для тренировки навыков устной речи.
Конспект урока английского языка в 8 классе (по УМК М.В.Вербицкой, М.Гаярделли “FORWARD”)
Тема урока: “Healthyfood”
Цель урока: Создание комфортных условий для успешного освоения лексического и грамматического материала.
Задачи: Образовательные:
1. Формировать навыки свободного оперирования лексикой по теме;
2. Развивать навыки говорения.
Развивающие:
1.Развивать мышление, память, языковую догадку;
2.Развивать познавательные УУД: анализ, самостоятельное выделение необходимой информации, закрепление материала, структурирование знаний;
3.Развивать регулятивные УУД: совместное целеполагание, планирование, саморегуляции, рефлексии;
4.Развивать коммуникативные УУД: толерантность по отношению к партнёру по общению, умение строить речевое высказывание.
5.Создать условия для развития навыков осмысления материала.
Воспитательные:
1. Продолжить воспитывать интерес учащихся к английскому языку;
2. Продолжить работу над развитием у детей навыков умения слушать друг друга;
№
|
Этап урока
|
Формируемые
УУД
|
Время
|
Деятельность учащихся
|
Деятельность учителя
|
1
|
Организационный момент. Вступительное слово учителя.
Проверка готовности к уроку детей
|
Коммуникативные, личностные
(создание микроклимата)
|
4
|
Приветствие учителя и гостей.
Фронтальная.
|
Good morning, dear boys and girls. I am glad to see you today. Greet our guests, please. I see, you are ready for the lesson. The air in the classroom is fresh. I am sure we are working as usually, according to our plan and you’ll do your best.
Well let’s start. By the way,
How are you?
What about your health?
Do you like sweets, cakes and biscuits?
Do you like fruit juice?
What do you prefer eating for breakfast?
When do you usually have breakfast?
Do you like fruit or vegetables?
How often do you eat milk products?
Do you have a sweet tooth?
|
2
|
Определение темы урока.
|
Коммуникативные, познавательные общеучебные,
регулятивные.
|
2
|
Формулирование темы урока
|
Well, look here at the blackboard, please. I want you to tell me the theme of our lesson. There are some pictures. The first letters of the products, shown in these pictures, mean our theme. (Дети отгадывают тему урока по картинкам)
And the theme is…?
|
3
|
Фонетическая зарядка
Определение следующего этапа урока.
|
Регулятивные, планирования.
Коммуникативное взаимодействие,
познавательные, общеучебные.
|
5
|
Фронтальная.
Работа над произношением.
|
Let’s begin with Phonetics.
Look at the blackboard. There are some sounds, repeat them after me. [æ], [b], [i], [tʃ], [l]. And now remember the names of the products in which there are these sounds.
(Дети называют продукты, в которых есть данные звуки)
And now read these words for transcription:
|ˈtʃɒk(ə)lət| |ˈpepə| |ˈsæləd| |ˈtuːnə| |ˈtʃɪkɪn| |ˈsæmən| |ˈmelən| |ˈtɜːki| |ˈmɪlkʃeɪk| |ˈbrɑːkəli| |ˈkæbɪdʒ|
(Дети читают слова по транскрипции и переводят их)
And what is the second step of our lesson?
Yes. It’s Warming up.
|
4
|
Warming up
|
Коммуникативное взаимодействие для решения учебной задачи.
|
4
|
Фронтальная работа, активизация лексики.
|
Guess some riddles, please.
1) It’s round, with sausage, tomato, mushrooms and cheese on top. (pizza)
2) It’s made from milk, but can’t change back. Mice like it. (cheese)
3) It’s green, yellow, red and inside it’s white. (apple)
4) Clean, but not water. White, but not snow. Sweet, but not ice-cream. What is it? (sugar)
5) There is white and milk and dark. These three types you might eat. It is a type of candy. (chocolate)
6) What starts with ‘j’ and ends with ‘e’. (juice)
7) It’s white outside and yellow inside. We have it from hens. (egg)
8) It’s long, juicy. It’s orange. And good for our eyes. (carrot)
9) It’s something that’s sticky and sweet. It’s made by more than one bee. (honey)
Well done.
|
5
|
Проверка домашнего задания
|
Регулятивные. Коммуникативное учебное взаимодействие, познавательное
построение речевого высказывания.
|
3
|
Фронтальная работа, активизация лексики, осуществление контроля.
|
And now let’s check up your homework. Your homework was to look at the food items and answer the questions.
Apple pie banana beef beer butter cabbage cheese chicken chips tuna chocolate coffee crisps garlic ham ice cream mushrooms onion yoghurt, orange juice pork salad sausages tea
Which food items:
- are drinks?
- can vegetarians not eat?
- are vegetables?
- are sweet?
- come from potatoes?
- are milk products?
(Дети выбирают продукты питания и отвечают на заданные вопросы)
|
6
|
Динамическая пауза.
|
Коммуникативные.
|
2
|
Фронтальная.
|
Boys and girls, we must eat healthy products, drink much water, sleep well and also do some morning exercises to stay healthy. Stand up, please. Let’s begin our exercises.
- Raise your hands forward, up, to the sides, put them down.
- Stand straight. Stand with your feet shoulders’ width. Hands forward. Make fists. Make your hands. Fists – hands, fists – hands. Hands to the sides. Do it again.
- Stand straight. Hands on hips. Raise your leg. Clap! Raise your leg. Clap! (4 times for each leg)
- Stand straight. Hands on hips. Keep standing in your place. Turn right. Turn left. One, two, three, four.
- Let’s calm down your breathe. That’s all. Thank you. You did it well.
|
7
|
Основной этап. Говорение.
|
Познавательные, общеучебные,
Коммуникативное учебное сотрудничество,
регулятивные.
Познавательные, коммуникативные, регулятивные.
|
9
|
Фронтальная, использование клише.
|
а) Описание картинок.
There are two pictures at the blackboard. Look at the first (at the second) picture and say what products you see in these fridges.
(Дети описывают картинки, используя обороты There is/ There are и определяющие слова – some, any, much, many, a lot of, a few, a little)
|
б) Сравнение двух картинок.
And now let’s compare these pictures. Which of these fridges has healthy food? Start to answer with ‘I think….’, ‘In my opinion…’, ‘I suppose…’
|
c) Дополни предложения.
And now look at the beginnings of the sentences on the blackboard and finish them.
We should eat more….
We should drink more….
We should eat less….
We should drink less….
|
9
|
Работа над грамматикой.
|
Познавательные, коммуникативные, регулятивные.
|
5
|
Фронтальная работа. Личностно-ориентированная.
|
The next step of our lesson is Grammar. Come to the blackboard, Kate, please and put the words in the correct order to make up the question. (Ученица составляет вопрос из слов на доске). Ok, and now, Kate, ask somebody this question. (Ученик, ответивший на вопрос, выходит составлять следующий и задает его другому однокласснику)
1.do, prefer, What, for, lunch, eating, you?
2.cook, you, something, Can, tasty?
3.you, usually, dinner, When, have, do?
4.often, eat, do, sweet, How, things?
5.Make, Can, you, cake, a?
6.Do, like, tea, coffee, you, or?
7.drinks, prefer, What, do, you?
8.a, Do, tooth, have, you, sweet?
|
10
|
Puzzle- time.
|
Познавательные, коммуникативные, регулятивные
|
3
|
Фронтальная работа.
|
Look! Here we have got a secret box. There are three different products in it. I want you to guess what products are here. Ask me some questions, using our plan.
Plan:
1. Shape (round, square, oval, plane)
2. Colour
3. We can eat/ drink it
4. Sweet/ bitter/ healthy/ unhealthy/ greasy/ mild
5. Fruit/ vegetable/ dessert/ milk product/ snack etc.
(Дети задают вопросы учителю по плану и угадывают, какие продукты лежат в секретной коробочке)
|
11
|
Итог урока. Выставление оценок.
|
Регулятивные саморегуляции,
Коммуникативные.
|
2
|
Проводится рефлексия. Оценка деятельности по её результатам.
|
That is all for today. How have we worked?
What do you think about yourself?
Что сделали? Что было трудно?
Что понравилось больше всего?
Your marks for today are….
Our lesson is over. Good bye.
|
|